Keď som sa stretol s inkontinenciou ja, v mojom prípade išlo o samovoľný únik moču v malom množstve. Po dlhých rodinných rozhovoroch sme zistili, že inkontinenciu máme v rodine, len každému sa prejavuje inak. Najnovšie sme sa však stretli s týmto ochorením u mojej matky. Myslel som si, že o tomto ochorení už vieme všetko, no priebeh inkontinencie u nej bol nepredvídateľný.

Moja sestra trpela týmto ochorením počas tehotenstva, no po pôrode sa jej zdravotný stav zlepšil. Sestra musela počas tehotenstva nosiť nohavičky pre ženy na malý až stredný únik moču a po pôrode jej stačili slipové vložky na malé množstvo moču. Pomocou cvikov na svaly panvového dna mojej sestre inkontinencia zmizla a teraz sa týmto ochorením nemusí už viac trápiť.

Druhým členom rodiny okrem mňa je môj otec. Ten sa s týmto ochorením stretol, až keď dosiahol 64 rokov. Jeho ochorenie nie je taktiež veľmi vážne a trpí únikom moču malého množstva. Stačí mu ochrana slipovými vložkami pre mužov.

Príznaky a liečba

Mimovoľný únik moču začal trápiť moju mamu teraz, keď dosiahla 60 rokov a pravdu povediac, nečakali sme to. V priebehu jedného týždňa sa z malých nehôd, kedy množstvo uniknutého moču predstavovalo čajovú lyžičku, stala približne polievková lyžica a pani doktorka nám vysvetlila, že liečba bola neskoro nasadená. Bola to aj chyba matky, pretože si neskoro všimla symptómy a neskoro sa odhodlala o svojom probléme podeliť.

Sám už viem, že je veľmi dôležitá komunikácia pri tomto ochorení a hlavne pre pacienta je ťažkým krokom priznať si aj pred ostatnými svoj problém.

Keď som bol s mamou na kontrole, pani doktorka nás objednala na elektrickú stimuláciu, ktorá pomáha obnoviť reakciu zvieračov a svalov panvového dna. Táto forma liečby by mala pomôcť mame zastaviť priebeh ochorenia, aby jej mimovoľný únik moču znížil na intenzite.

Vzorky plienok zadarmo pomôžu pri rozhodovaní

Na začiatku liečby sme nevedeli odhadnúť ochranné pomôcky vhodné pre mamin prípad, a tak sme si cez internetovú stránku jednej spoločnosti nechali poslať vzorky plienok zdarma. Za 24 hodín sme mali doma balík s ochrannými slipovými vložkami, nohavičkami a fixačnými plienkami. Ako sme po vyskúšaní zistili, slipové vložky mame nestačili.

Na väčšie množstvo uniknutého moču sa odporúčajú používať nohavičky, ktoré som tiež vybral spolu s maminou. Hneď v ten deň som prišiel do lekárne, aby som pre mamu objednal väčšie množstvo. Predsa len dva balíky nohavičiek sú ťažké, aby ich nosila staršia osoba, a tak som jej ich mohol odviesť. Mama používala ochranné nohavičky približne dva týždne, keď sa mi priznala, že budeme musieť objednať nové pomôcky, ktoré dokážu nasať viac moču. Bol som rád, že sa mi mama priznala sama a ešte radšej, keď mi v lekárni vrátili peniaze za nepoužitý balík nohavičiek.

Po dohode s magistrou v lekárni som zobral pre mamu fixačné plienky. Fixačné plienky boli pre ňu najlepšou voľbou. Mohla si sama zvoliť, akú hrúbku plienok chce, a tak sme začali s tenkými. Tieto plienky nie je vidieť pod nohavicami, ani pod sukňou, takže mama bola veľmi spokojná, že sa môže stretávať s kamarátkami bez toho, aby vedeli o jej ochorení.

Výhodou pre inkontinentných je regulovanie zápachu a vlhkosti, ktoré sú pri väčšom množstve moču nepríjemné. Taktiež sú k pokožke prispôsobené, takže mamu nikde netlačia, ale zároveň fixujú pokožku, čo pomáha proti vytečeniu moču.

Dôležitá je hygiena

Ako aj v otcovom prípade, aj mame som vysvetlil, ako dôležitá je hygiena pri tomto ochorení. Keďže moji rodičia nebývajú spolu, museli sme všetky prostriedky nakúpiť odznova. Vyberali sme zase medzi prostriedkami na sprchovanie, po sprchovaní, ale aj také, ktoré môže používať počas dňa.

Spomedzi hygienických pomôcok na sprchovanie sme s mamou vybrali čistiacu penu a olej na kúpanie, ktoré mama používa každý deň. Čistiaca pena jej zaručuje sviežu a čistú pokožku a olej jej pokožku regeneruje počas kúpeľa vo vani. Obidve obsahujú panthenol, ktorý je prospešný pri inkontinencii.

Po sprchovaní si mama vybrala telové mlieko, ktorým si môže natierať celé telo hneď po očistení. Toto telové mlieko pôsobí ako ochrana pre pokožku, pretože obsahuje kreatín a ten pomáha pokožke k obnove a vytváraniu ochrannej vrstvy. Okrem telového mlieka pre telo je pre mamu dôležité starať sa aj o svoje ruky, na ktoré sme kúpili špeciálny krém, ktorý neutralizuje zápach a očisťuje ruky od amoniaku. Zároveň sú ruky hydratované a chránené.

Z prostriedkov vhodných pre inkontinentných, ktoré sú vhodné na celodenné používanie si mama vybrala vlhčené vreckovky, ktoré jej poskytujú pocit čistoty aj mimo domova. Tieto vreckovky majú očistnú funkciu a poskytujú pre namáhavú pokožku elimináciu zápachu a moču, ktorý vďaka obsiahnutému amoniaku pokožku zaťažuje.

Pri pomáhaní s inkontinenciou pre mamu som si všimol, že síce aj pri otcovom prípade sme riešili rovnaké ochorenie, ale v maminom prípade to bola citlivejšia téma a mamina bola dôslednejšia pri výbere. Chcel som mame pomôcť čo najviac sa dalo a dúfam, že výberom ochranných pomôcok či hygienických produktov som sa jej odvďačil a poskytol som jej všetky informácie , ktoré potrebuje.

Keďže trpíme v rodine viacerí inkontinenciou, tak som neustále otvorení informáciám a som veľmi rád, keď si môžem prečítať životné príbehy iných ľudí s týmto ochorením. Zakaždým pri čítaní si uvedomím, aké šťastie mám, že som ochorel len takýmto ochorením a aspoň v mojom prípade trpím len slabým únikom. Je výborné, ako v dnešnej dobe ľudia trpiaci inkontinenciou môžu byť súčasťou každodenného života bez obmedzení.

Pridaj komentár

